[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اخلاق نشر::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
..
:: جلد 7 - ::
جلد 7 - صفحات 291-281 برگشت به فهرست نسخه ها
تجویز مکرر لیپوپلی ساکارید باکتریایی مدل مناسبی از نقص یادگیری و حافظه در موش صحرایی ایجاد می کند
اسماعیل دالوند ، سمیرا چوپانی ، رضا حمیدیان ، محمد سیاح ، لیلا حسن زاده ، حمید غلامی پور بدیع*
بخش فیزیولوژی و فارماکولوژی، انستیتو پاستور ایران، تهران، ایران
چکیده:   (47 مشاهده)
زمینه و هدف: التهاب سیستم عصبی مرکزی به صورت غیرمستقیم، حافظه و شناخت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. لیپوپلی‌ساکارید lipopolysaccharide (LPS) باکتریایی به­عنوان یکی از عوامل مهم ایجاد التهاب توسط پژوهشگران برای مدل‌سازی و مطالعات نقص حافظه همچون آلزایمر مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتخاب یک الگوی مناسب برای تیمار و ایجاد مدل مهم است، از اینرو مطالعه پیش‌رو به مقایسه دو الگوی متفاوت از نحوه تجویز لیپوپلی‌ساکارید پرداخته است.
روش‌­ها: موش‌های صحرایی در سه گروه اصلی شاهد، تک‌دوز که 10 میکروگرم لیپوپلی‌ساکارید برای یکبار به­‌داخل هیپوکامپ دریافت کرده بودند و چنددوز که 5 میکروگرم لیپوپلی‌ساکارید طی سه روز بداخل هیپوکامپ آن­ها تزریق شده بود، مورد مطالعه قرار گرفتند. از دستگاه استریوتاکسی برای تزریق درون هیپوکامپی استفاده شد. عملکرد رفتاری گروه­‌های مختلف در آزمون‌های ماز آبی موریس و شاتل باکس مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: آزمون ماز آبی موریس نشان داد که تجویز مکرر لیپوپلی‌ساکارید با دوز کمتر باعث تاخیر در یافتن سکوی پنهان در زمان یادگیری می­‌شود. در آزمون حافظه، حیوانات دریافت­‌کننده دوز مکرر لیپوپلی‌ساکارید زمان کمتری را نسبت به گروه شاهد یا تک دوز، در ربع دایره هدف سپری کردند (0/05 p).. همچنین در آزمون شاتل باکس تجویز چندگانه لیپوپلی‌ساکارید باعث کاهش زمان تاخیر در وارد شدن به اتاقک تاریک و افزایش زمان ماندن در اتاقک تاریک نسبت به گروه شاهد یا تک دوز شد (0/05 p).
نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان می‌دهد استفاده از  دوز چندگانه لیپوپلی­‌ساکارید در مقایسه با یک دوز آن، میتواند روش مناسب‌تری برای ایجاد مدل موشی نقص یادگیری و حافظه باشد.
واژه‌های کلیدی: آلزایمر، لیپوپلی‌ساکارید، هیپوکامپ، یادگیری و حافظه
متن کامل [PDF 2027 kb]   (38 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dalvand I, Choopani S, Hamidian R, Sayyah M, Hasanzadeh L, Gholami Pourbadi H. Chronic administration of bacterial lipopolysaccharide (LPS) produces a suitable model of learning and memory deficits in laboratory rats. Ir J Physiol Pharmacol 2023; 7 :281-291
URL: http://ijpp.phypha.ir/article-1-690-fa.html

دالوند اسماعیل، چوپانی سمیرا، حمیدیان رضا، سیاح محمد، حسن زاده لیلا، غلامی پور بدیع حمید. تجویز مکرر لیپوپلی ساکارید باکتریایی مدل مناسبی از نقص یادگیری و حافظه در موش صحرایی ایجاد می کند. مجله فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران. 1402; 7 () :281-291

URL: http://ijpp.phypha.ir/article-1-690-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 7 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران Iranian Journal of Physiology and Pharmacology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4652