[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اخلاق نشر::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
..
:: جلد 5 - ::
جلد 5 - صفحات 185-177 برگشت به فهرست نسخه ها
اثرات محیط غنی شده و اکسی توسین بر نقایص حافظه و یادگیری اجتنابی ناشی از جدایی از مادر در موش های صحرایی نوجوان
سارا جوشی ، خدیجه اسماعیل پور* ، وحید شیبانی*
مرکز تحقیقات علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
چکیده:   (843 مشاهده)
زمینه و هدف: نتایج مطالعات پیشین نشان می­دهند که جدایی از مادر  (Maternal Separation)در اوایل زندگی ممکن است منجر به نقص­های شناختی شود. یکی از عوامل تعدیل‌­کننده استرس، محیط غنی­‌شده است که فرصت­‌های بهتری را برای کاوش­‌کردن در محیط فراهم می­‌کند. از طرف دیگر، نوروپپتید اکسی­توسین باعث کاهش اثرات استرس بر مغز می‌­شود. هدف از این مطالعه، بررسی اثرات محیط غنی­‌شده و اکسی­توسین داخل بینی بر یادگیری و حافظه اجتنابی در موش‌های صحرایی است که جدایی از مادر را تجربه کرده‌­اند.
روش­‌ها: حیوانات در هشت گروه مورد مطالعه قرارگرفتند؛ کنترل، کنترل + محیط غنی شده، جدایی از مادر، جدایی از مادر+ محیط غنی شده، کنترل + سالین، کنترل + اکسی توسین، جدایی از مادر+ سالین، جدایی از مادر + اکسی توسین. در گروه جدایی از مادر، موش­‌های نوزاد از روز 1 تا 21 پس از تولد روزانه به مدت 180 دقیقه جدایی از مادر را تجربه کردند. سپس از روز 22-34 پس از تولد در محیط غنی­‌شده قرارگرفتند و/یا اکسی­توسین (2 میکروگرم
بر میکرولیتر) را به‌صورت داخل بینی دریافت کردند و در دوره نوجوانی مورد سنجش آزمون یادگیری و حافظه اجتنابی به وسیله دستگاه شاتل باکس
 (Shuttle box) قرارگرفتند.
یافته‌ها: موش‌های جداشده از مادر تعداد شوک­ بیشتری در مقایسه با موش­های کنترل دریافت کردند. هم­چنین در گروه جدایی از مادر، تاخیر زمانی ورود به محفظه تاریک کاهش یافت. محیط غنی­‌شده و اکسی­توسین هر یک توانستند این نقص‌­های­ ناشی از جدایی از مادر را بهبود ببخشند.
نتیجه­‌گیری: محیط غنی­‌شده و اکسی­توسین احتمالاً می­توانند بهبوددهنده نقص­های شناختی ناشی از استرس باشند.

 
واژه‌های کلیدی:   اکسی ­توسین، جدایی از مادر، محیط غنی­شده، یادگیری و حافظه اجتنابی
متن کامل [PDF 601 kb]   (344 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Joushi S, Esmaeilpour K, Sheibani V. Effects of enriched environment and oxytocin on maternal separation-induced avoidance learning and memory deficits in adolescent rats. Ir J Physiol Pharmacol 2021; 5 :177-185
URL: http://ijpp.phypha.ir/article-1-514-fa.html

جوشی سارا، اسماعیل پور* خدیجه، شیبانی وحید. اثرات محیط غنی شده و اکسی توسین بر نقایص حافظه و یادگیری اجتنابی ناشی از جدایی از مادر در موش های صحرایی نوجوان. مجله فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران. 1400; 5 () :177-185

URL: http://ijpp.phypha.ir/article-1-514-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 5 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران Iranian Journal of Physiology and Pharmacology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4660