[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اخلاق نشر::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
..
:: جلد 7 - ::
جلد 7 - صفحات 158-150 برگشت به فهرست نسخه ها
مواجهه با مرفین در دوره جنینی، یادگیری در آزمون توجه را در موش‌‌های صحرایی مختل می‌کند
الهام علائی ، حسین عزیزی*
گروه فیزیولوژی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (154 مشاهده)
زمینه و هدف: اوپیوئیدها در مادران معتاد می­‌تواند تغییرات منفی در عملکرد شناختی فرزندان ایجاد نماید. مرفین از جفت عبور کرده و به­‌طور انتخابی در بافت­‌های عصبی جنین تجمع می­‌یابد. در پژوهش حاضر، به بررسی اثر مواجهه با مرفین در دوره جنینی بر عملکردهای شناختی مانند توجه و رفتارهای تکانشی در زاده­‌های نر پرداخته شده‌است. 
روش­‌ها: موش­های صحرایی ماده در دوره بارداری (روز 11 تا 18)، مرفین را با دوز 5 و 10 میلی­گرم بر کیلوگرم، به‌صورت زیرپوستی و دو بار در روز دریافت کردند. در مطالعه رفتاری، از آزمون سنجش میزان توجه استفاده شد.
یافته­‌ها: در مرحله آموزش آزمون رفتاری، گروه مرفین جنینی نسبت به گروه سالین به روزهای بیش‌تری برای یادگیری آزمون نیاز داشت. در شرایط پایه حیواناتی که در دوره جنینی در معرض مرفین بودند، پاسخ‌­های تکانشی و وسواس­‌گونه بیش‌تری در مقایسه با گروه سالین نشان دادند.
نتیجه­‌گیری: یافته‌های رفتاری نشان‌دهنده اثر مستقیم مواجهه با مرفین در دوره جنینی بر تأخیر در یادگیری و رفتارهای تکانشی در بزرگسالی است.
واژه‌های کلیدی: توجه، دوره جنینی، شناخت، مرفین، یادگیری
متن کامل [PDF 879 kb]   (148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alaee E, Azizi H. Exposure to morphine during embryonic period impairs learning in attention task in rats. Ir J Physiol Pharmacol 2023; 7 :150-158
URL: http://ijpp.phypha.ir/article-1-663-fa.html

علائی الهام، عزیزی حسین. مواجهه با مرفین در دوره جنینی، یادگیری در آزمون توجه را در موش‌‌های صحرایی مختل می‌کند. مجله فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران. 1402; 7 () :150-158

URL: http://ijpp.phypha.ir/article-1-663-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 7 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران Iranian Journal of Physiology and Pharmacology
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645