راهنمای مجموعه نرم افزارهای یکتاوب

 


راهنمای آموزش و رفع اشکال | راه‌اندازی اولیه | راهنمای جامع برنامه | فهرست ابزارهای مدیریت | راهنمای الفبایی | مقالات متنوع

جستجو در راهنما | فهرست فایل ها | پرسش‌های متداول | تالار گفتگو | ارسال پیشنهادها و اشکالات | برگشت به پایگاه


راهنمای بازیابی داده ها

 

link_bar

توجه، نکته بسیار مهم:

اگر اطلاعاتی را از سایت حذف کرده اید و نیاز به بازیابی اطلاعات دارید، احتمال دارد اطلاعات جدیدتر حذف شوند. پس بهتر است فعلا روی سایت کاری انجام نشود و مطلب و مقاله ای اضافه نشود. بنابراین قبل از هر کاری از بخش برقراری ارتباط با کاربران » تنظیم فرم های ثابت، فرم های ثبت نام و ارسال مقاله را غیر فعال کنید. همچنین می توانید فرم های داوری را هم غیر فعال کنید. به جای این کار ها می توانید کلا سایت را از بخش ویژه مدیران ارشد » تنظیمات فعال/غیرفعال شدن موقتا غیر فعال کنید.

برای مشخص شدن روش بازیابی، لازم است حتما متنی مشابه با یکی از سه متن زیر برای شرکت ارسال شود یا توضیح دقیق در ایمیل ارسال شود. در صورتی که روش بازیابی برای شرکت ابهام داشته باشد، اقدامی انجام نخواهد شد.

 

مقدمه

اگر پایگاه شما بر روی سرور یکتاوب نصب شده باشد یا از سرور شما به صورت مداوم Backup تهیه می شود، در صورت لزوم می توان از این فایل های پشتیبان برای بازیابی اطلاعات استفاده کرد. زمان تهیه پشتیبان از داده های بانک اطلاعاتی نیمه شبها (هر شب) و زمان تهیه پشتیبان از کلیه فایل ها، روز های جمعه می باشد.

 

بازیابی کامل بانک اطلاعاتی

اگر روی سرور شرکت کار کنید (یا قراردادی برای سرور خود با شرکت داشته باشید) و بخواهید کل داده های بانک اطلاعاتی را به تاریخ خاصی برگردانید می توانید متنی به صورت زیر برای شرکت ایمیل کنید:

لطفا اطلاعات پایگاه ... به نشانی ... را به تاریخ ... برگردانید. قبول می کنم که کل اطلاعات و تغییرات انجام شده بعد از این تاریخ از پایگاه حذف شوند.

معمولا این کار بعد از یکبار تایید گرفتن به صورت رایگان انجام می شود.

 

بازیابی فایل ها

برای بازیابی فایل ها از بانک اطلاعاتی بسته به حجم سایت و نوع کار مورد نظر هزینه در نظر گرفته و اعلام خواهد شد.

 

بازیابی بخشی از اطلاعات

گاهی پیش می آید که شما مثلا کاربر و در نتیجه مقالات وی را از سایت حذف کنید. سپس بعد از چند روز متوجه شوید اطلاعاتی حذف شده است. در این حالت بهترین کار این است که به جای بازیابی کامل بانک اطلاعاتی، داده ها از فایل های پشتیبان قبلی استخراج شده و لابلای اطلاعات فعلی درج شوند. در چنین مواقعی می توانید ایمیلی مشابه زیر برای شرکت ارسال کنید (یعنی فرآیند منجر به حذف را توضیح داده و داده های مورد نظر برای بازیابی را تشریح کنید):

 

در پایگاه ... به نشانی ... به دلیل حذف برخی کاربران مقالاتشان حذف شده اند. لطفا اطلاعات کاربران زیر را از بانک اطلاعات تاریخ ... استخراج کرده و در سایت فعلی وارد کنید. لطفا اطلاعات اصلی مقالات و نگارندگان بازیابی شوند و فایل های حذف شده نیز دوباره در پایگاه فراگذاری گردند.


هزینه و زمان زیاد بازیابی:

گاهی بازیابی داده ها با شرایط مشخص، زمان و هزینه ی زیادی لازم دارد. برای دانستن دلیل این امر، فرآیند بازیابی کامل یک مقاله (در حالتی که بعد از حذف مقاله یا کاربر مرتبط، داده های جدیدی در سایت وارد شده باشد) شرح داده می شود:

ابتدا باید سورس و بانک اطلاعاتی از فایل های backup استخراج و دانلود شده و روی یک رایانه نصب شود.

سپس باید داده های مربوط به مقاله در بانک های اطلاعاتی مختلف استخراج شوند. اطلاعات جدول در یک جدول اصلی (جدول مقالات) و تعداد زیادی جدول فرعی (جدول سوابق اقدامات انجام شده روی مقاله، سوابق داوری، سوابق بررسی اولیه، سوابق پیشنهاد داور، فایل های مرتبط، نویسندگان، نسخه ی نشریه مرتبط، توضیحات مرتبط و ...) ذخیره می شوند.

در مرحله ی بعد باید انطباق کدها انجام شود. مثلا اگر در فرم سوابق داوری، داده ی جدیدی وارد شده باشد و آی دی ها آن با آی دی رکوردهای مربوط به مقاله ی حذف شده تداخل داشته باشند، باید کدهای مربوطه تغییر داده شوند و سپس این کدها در جدول اصلی مقاله نیز همسان سازی شوند. انجام این کار که باید با بررسی هر جدول و اصلاح کدها به صورت مجزا انجام شود وقت زیادی می گیرد.

سپس ابتدا با بررسی بانک اطلاعاتی و مشخص کردن آی دی یا نشانی فایل ها در جداول مختلف، فایل های مرتبط با مقاله (فایل های اصلی و بدون نام مقاله و تعهد نویسندگان و فایل های ضمیمه) و فایل های مرتبط با فرایندهای بررسی (مانند فایل های مرتبط با فرم های داوری) از نشانی های مختلف استخراج شوند. با توجه به احتمال تغییر آی دی رکوردها در بانک های اطلاعاتی، امکان دارد نیاز به اصلاح نام فایل ها هم وجود داشته باشد.

اگر حذف مقاله با حذف کاربر انجام شده باشد و نیاز به بازیابی کاربر هم باشد، همه ی این فرآیند ها باید برای کاربر و جداول مرتبط (جدول دسترسی، سوابق کارها و ...) هم انجام شوند.

پس از انجام همه ی کارها روی سیستم محلی و تست و اطمینان از عدم بروز اشکال در سایت برای سایر مقالات و کامل بودن داده های مقاله در مقایسه با مقاله ی حذف شده در سامانه ی نصب شده از Backup، باید دستورات SQL را روی سایت اجرا کرد و فایل ها را آپلود کرد.

 

همانطور که مشاهده می کنید این فرآیند به خصوص در سایت های سنگین و پر تراکنش بسیار وقت گیر خواهد بود و به ناچار هزینه ی زیادی خواهد داشت.

 

پیشنهاد برای کاهش هزینه:

یک روش جایگزین این است فقط مرحله ی بازیابی توسط شرکت انجام شود. یعنی فایل های backup را نصب کنیم و فایل ها و داده های مربوطه را استخراج کنیم. سپس به جای جایگذاری آنها در سایت اصلی، آنها را به صورت فایل و گزارش در اختیار مدیر سایت قرار دهیم تا از آنها استفاده کند یا به صورت دستی در سایت وارد کند. اطلاعات داوری و سوابق بررسی و توضیحات ضمیمه و ... را می توان به صورت فایل html ذخیره کرد و در پرونده مقاله به صورت فایل ضمیمه اضافه کرد. این روش باعث تسریع فرآیند و کاهش هزینه می شود.

یک روش دیگر هم این است که شرکت فقط داده ها و فایل های پشتیبان را دریافت کرده و آنها را روی سرور نصب کند و در اختیار مدیر سایت قرار دهید. در این حالت کار استخراج داده ها و استفاده از آنها می تواند توسط مدیر سایت انجام شود.

 

در این حالت لطفا متن مشابه زیر برای شرکت ارسال شود:

 

در پایگاه ... به نشانی ... به دلیل حذف برخی کاربران مقالاتشان حذف شده اند. لطفا اطلاعات کاربران زیر را از بانک اطلاعات تاریخ ... استخراج کرده و به صورت فایل و گزارش یا سایت نصب شده در اختیار ما قرار دهید تا آنها را در سایت وارد کنیم.

 

 

سرورهای اختصاصی

اگر شما از سرور اختصاصی در سازمان خود استفاده می کنید، معمولا کار تهیه فایل های پشتیبان بر عهده مسئولان سرور است و برای هر اقدامی در خصوص بازیابی داده ها، لازم است این فایل ها در دسترس شرکت قرار گیرند.

 

 

 

Email : yektaweb (AT) gmail.com

 

Academic Web Tools - Yektaweb Collection - مجموعه مدیریت یکپارچه پایگاه‌های اینترنتی